KRAFTANGAN ASLI MALAYSIA
Asalammualaikum dan selamat sejahtera kepada tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah sekalian .Saya mengucapkan selamat datang ke Blog Kraftangan Asli Malaysia . Blog ini menyediakan pelbagai maklumat berkaitan maklumat kraftangan iaitu seperti anyaman ,seramik ,kain songket ,key chain dan sebagainya .
DEFINISI KRAFTANGAN
Kraftangan ialah kerja penghasilan peralatan berguna atau hiasan dengan menggunakan tangan sepenuhnya atau perkakas ringkas sahaja. Pertukangan kraftangan seharusnya dikerjakan secara perseorangan atau kecil-kecilan. Hasil kraftangan selalunya membawa kepentingan kebudayaan dan/atau keagamaan. Hasil pengeluaran besar-besaran atau hasil kejenteraan bukan bersifat kraftangan.
JENIS-JENIS KRAFTANGAN
ANYAMAN MENGKUANG
Seni
anyaman daun kering telah menjadi sebahagian daripada pelbagai budaya
di seluruh dunia. Di Terengganu, daun pandanus amaryllifolius atau daun
pandan (daun yang keras berduri dan bukan untuk memasak) digunakan untuk
menghasilkan pelbagai barangan rumah seperti tikar lantai, bekas beras,
tudung saji, dan pelbagai jenis beg dan raga. Diwarnakan dengan
pelbagai rona warna, daun pandan ini dianyam dalam bentuk geometrik
untuk menghasilkan produk-produk yang menarik. Antaranya termasuklah
dompet dan terendak lampu, dan adakalanya ia digabungkan dengan fabrik
untuk mempelbagaikan lagi kegunaannya.
Tembikar
merupakan salah satu daripada hasil kraftangan Melayu tradisi. Ia
diperbuat daripada tanah liat dan antara barang-barang yang diperbuat
dari tembikar ialah zawan, mangkuk, pinggan, pasu dan sebagainya.
Terdapat empat kawasan utama sebagai pusat kegiatan pengeluaran barangan
ialah di Kampung Mambong, Kuala Krai, Kelantan, di Sayong, Kuala
Kangsar, Perak, di Kampung Pasir Durian, Hulu Tembeling, Pahang dan
beberapa tempat di Sarawak. Salah satu barangan tembikar yang begitu
popular di Malaysia ialah labu sayong. Cara menghasilkan tembikar juga
dipanggil seramik di empat kawasan tersebut tidak banyak berbeza cuma
jenis barangan yang dihasilkan dan rekacorak hiasan atau pengemasannya.
Perbezaan ini wujud kerana pengaruh adat dan cara hidup mesyarakat
tempat, serta daya cipta pengusahanya. Hal ini juga memberi gambaran
bahawa barangan tembikar tradisional mengutamakan ciri fungsional dari
ciri perhiasan. Labu ialah sejenis buyong, takar atau kendi tembikar
yang bentuk asasnya menyerupai buah labu. Sayong pula nama merupakan
sebuah kampung yang terletak di Kuala Kangsar.
SEJARAH SENI TEMBIKAR
Sejarah seni tembikar ini bermula sejak beribu tahun dahulu. Ia telah
terbukti dengan penemuan barangan tembikar seperti di Gua Cha, Kelantan;
Bukit Tengku Lembu, Perlis; Ulu Tembeling, Pahang; Bukit Tamabun, Perak
dan Guah Niah, Sarawak. Pada zaman dahulu, ragam hias pada permukaan
serpihan tembikar berbentuk sederhana yang dibuat secara spontan dan
dibakar pada sebarang suhu.
Tembikar-tembikar neolitik yang dijumpai di Mesir, Cyprus dan Crete
merupakan contoh-contoh yang menarik dari segi ragam hias. Pada zaman
tersebut teknik sepuh dan guris telah berkembang. Selain itu tembikar
bukan sahaja dihasilkan dengan bahan tanah liat basah tetapi juga
dicampuri dengan pasir, serbuk batu dan arang. Tanah liat asli diambil
dari dalam bumi dan sungai. Ia terdiri daripada ‘kulit dan tanah liat
endapan’.
Di Perak, terdapat empat tempat yang berasingan di mana sebahagian
penduduknya melakukan perusahaan tembikar secara kecil iaitu di
Lenggong, Krian, utara Perak : di Sayong, Kuala Kangsar, Perak Tengah
dan di Pulau Tiga sebelah selatannya. Usaha untuk menghidupkan kraf
tangan tembikar ini telah dijalankan oleh PKKM di Enggor, berhampiran
dengan Jambatan Iskandar.
Kegunaan tembikar pada zaman dahulu digunakan sebagai kegunaan harian
dan secara keseluruhannya berbentuk periuk, belanga dan kukusan
merupakan yang paling awal dicipta. Manakala, di Sarawak dan Sabah pula
tembikar digunakan untuk upacara pengebumian. Dari segi bentuknya pula
tidak jauh berbeza, persamaan dari segi susunan motif, ketebalan dan
dibuat melalui teknik pembakaran pada suhu rendah dengan permukaan yang
berwarna coklat, hitam dan kelabu gelap. Walau bagaimanapun tembikar
berbeza kerana ia dihasilkan mengikut teknik-teknik tersendiri serta
dipengaruhi oleh budaya dan latar belakang si pembuat.
LABU SAYONG.
PENGENALAN
Kegiatan perusahaan seni tembikar tradisional di Semenanjung Malaysia
telah mula dikenali sejak zaman berzaman dan kini masih hidup
perusahaannya di Semenanjung Malaysia. Tembikar merupakan lambang
keindahan warisan kesenian yang lahir dari ketajaman ilham manusia.
Perusahaan ini kebanyakan di usahakan oleh kaum wanita. Seni tembikar
merupakan hasil seni kraf tangan yang diperbuat dari tanah liat yang
diuli, diterap dengan pelbagai corak, diserap serta dibakar untuk
menghasilkan rupa bentuk yang unik dan berseni.
Tembikar yang terdapat di Sayong, daerah Kuala Kangsar, Perak yang
dikenali sebagai Labu Sayong berwarna hitam. Mengikut sejarah Labu
Sayong ini, apabila wujudnya buah labu tua yang dikeluarkan isinya dan
dibersihkan sebelum dijadikan bekas untuk menyimpan air. Labu hitam ini
pada zaman dahulu adalah tempat untuk menyimpan air minuman.
Keistimewaan labu hitam ini ialah airnya yang sejuk dan dipercayai boleh
menawarkan beberapa jenis penyakit seperti batuk, demam panas. Ia juga
digunakan sebagai bekas air sewaktu menziarahi tanah perkuburan.
Bentuk Labu Sayong menekankan sifat semula jadi iaitu tanah liat serta
teknik penggunaan tangan. Rekaannya pula menggunakan motif alam sekitar
seperti motif bunga padi, pucuk rebung, bunga cengkih dan juga geometri
yang harmoni. Oleh yang demikian, Labu Sayong tetap dikagumi dan
diminati kerana bukan sahaja penggunaannya semata-mata tetapi
keindahannya yang berasaskan nilai estetika barangan tembikar itu.
FUNGSI LABU SAYONG
Labu sayong ini digunakan sebagai bekas minuman, bekas menyimpan air
minuman di majlis kenduri, pasu bunga, periuk, perhiasan dan sebagainya.
Selain itu ia juga digunakan sebagai hiasan yang direka khas atau
sebagai cenderamata. Selain itu di Sarawak, kaum etnik menggunakan
tembikar sebagai bekas mengisi corak yang dimagangkan serta sebagai alat
pengebumian bagi sesetengah suku kaum di Sabah dan Sarawak.
JENIS LABU SAYONG
Labu Gelugur
Labu yang badanya seperti buah gelugur.
Labu Gombol.
Labu yang berbadan bulat, berleher panjang dan bergombol serta bermulut
kecil. Ia juga dikenali sebagai labu air atau labu awak.
Labu Tela
Labu yang badanya berbentuk labu ketala, berleher tirus ke atas dan
bermulut agak luas. Ia juga dikenali sebagai labu ketala.
Labu Panai
Labu yang berbadan bulat dan sering bermotif garis timbul selari yang
tempelkan pada bandannya.
Labu Lepap
Labu yang berbadan bulat dan licin, ada kalanya bercorak garis gores
yang melintang, seorang dan panjang, berleher, gombol, bermulut
berbesar, dan bertapak rata. Labu lepap juga dikenali sebagai labu
lepan.
Labu Tanah
Tembikar pada dasarnya berbentuk buah labu air atau labu manis. Ia juga
dikenali sebagai labu asli atau labu kaki.
Labu Leper.
Labu yang berbadan leper, berleher panjang dan berbadan bergombol,
biasanya dihias dengan motif tumbuhan atau geometri. Ia juga dikenali
juga sebagai labu bocong.
Labu Besar
Labu yang berbadan besar dan licin serta bulat, berleher panjang,
bermulut sebesar lehernya, berkaki dan bertapak lebar seimbang dengan
badannya yang besar.
Labu Pucung.
Labu yang berbadan bulat berbentuk seperti buah pucung, buah kepayang
atau buah payung, berleher lurus dan bertapak rata. Ia juga dikenali
sebagai labu kepayang.
Labu Belalai GajahLabu yang mengambil bentuk muncungnya belalai gajah
BENTUK LABU SAYONG
Terdapat beberapa bahagian yang terdapat pada labu seperti bahagian atas
terdiri daripada penutup, bibir, mulut, muncung, motif hiasan dan
kepala. Manakala bahagian tengahnya pula terdiri daripada leher.
Bahagian bawahnya pula terdapat motif hiasan, bahagian badan, hiasan
panai dan tapak atau kaki
Proses menyediakan tanah liat :
Ø Tanah liat dijemur untuk dikeringkan.
Ø Kemudian tanah liat ditumbuk untuk dijadikan tepung dengan menggunakan
lesung kaki lalu di ayak.
Ø Tanah liat diperam dalam pasu berair selama tiga hari sehingga tanah
mendap ke dasar pasu
Ø Air dibuang dan mendapan tanah liat dan lembut dibiarkan pada
permukaan kepingan plaster Paris selama beberapa hari.
Ø Tanah liat diuli sehingga menjadi doh yang lembut dan liat
Ø Kemudian disimpan di dalam bekas yang bertutup untuk kegunaan kelak.
JENIS MOTIF
Motif hiasan labu sayong
1.Labu dihias sewaktu permukaannya masih dalam keadaan lembut.
2.Kebiasaannya motif yang diukir pada labu bermotifkan alam sekeliling
atau motif geometri.
3.motif yang dihias pada labu tidak keterlaluan malah hiasan mudah
seperti lengkungan (gelung puyuh), jaluran cengkung (gelugur) atau garis
timbul (panai).
4.permukaan labu dihias dengan cara tekanan (hiasan tekap) atau turisan.
Terdapat juga ragam hias yang dibuat dengan cara menakik (hiasan
takik), mengkelar (hiasan kelar) atau mengguris (hiasan guris).
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
KRAFTANGAN SONGKET
Sejarah
Kain Songket adalah hasil daripada tenunan benang sutera atau kapas yang ditenun bersama-sama dengan benang emas atau perak. Ia telah terkenal di Malaysia sejak abad ke 15 yang lampau. Perkataan songket berasal daripada perkataan sungkit iaitu teknik menyungkit. Industri tenunan songket ini telah berkembang pesat terutamanya di negeri-negeri Pantai Timur seperti di Terengganu dan Kelantan. Bunga atau hiasan di kepala kain di tenun mengikut citarasa penenun. Corak atau ragam hias tersebut dikenali dengan nama-nama seperti tapak manggis, pucuk rebung, lawi ayam dan sebagainya.
Kain Songket adalah hasil daripada tenunan benang sutera atau kapas yang ditenun bersama-sama dengan benang emas atau perak. Ia telah terkenal di Malaysia sejak abad ke 15 yang lampau. Perkataan songket berasal daripada perkataan sungkit iaitu teknik menyungkit. Industri tenunan songket ini telah berkembang pesat terutamanya di negeri-negeri Pantai Timur seperti di Terengganu dan Kelantan. Bunga atau hiasan di kepala kain di tenun mengikut citarasa penenun. Corak atau ragam hias tersebut dikenali dengan nama-nama seperti tapak manggis, pucuk rebung, lawi ayam dan sebagainya.
Tenunan
songket ini dilakukan sebagai industri kecil, yang mana
kemahiran seseorang penenun itu mengambil masa selama enam
minggu untuk menghasilkan sehelai kain songket yang panjangnya
di antara 20 hingga 40 meter. Sesuatu yang mengkagumkan tentang
seseorang penenun mahir ialah, dia tidak melakar corak songket
di atas kertas sebelum kerja-kerja menenun dilakukan sebaliknya
ia tercetus daripada daya kreativiti dan imaginasi yang tinggi lagi
unik.
Motif
Motif yang digunakan untuk menenun songket diilhamkan daripada alam semulajadi. Antara motif-motif songket:
Motif yang digunakan untuk menenun songket diilhamkan daripada alam semulajadi. Antara motif-motif songket:
- Motif Tumbuh-tumbuhan
- Motif Binatang
- Motif Alam/Benda
- Motif Kuih
Corak
Corak kain songket lazimnya terdiri dari:
Corak kain songket lazimnya terdiri dari:
Susunan bunga penuh
Susunan bunga bertabur
- Susunan bercorak
Proses Pembuatan
Secara
ringkasnya proses menenun songket adalah dengan menggunakan
teknik menyungkit iaitu menggunakan lidi buluh atau bilah
nibung melalui benang loseng (warp) di permukaan alat tenun
yang dipanggil �kek tenun�. Proses menyungkit dilakukan setelah
benang �karat butang� disediakan. Benang karat butang
digunakan untuk membuat reka corak atau sulaman benang emas.
Mencelup benang
Benang perlu dibersihkan sebelum dicelup ke dalam pewarna. Setelah pewarnaan dibuat benang perlu di keringkan, sebelum kerja selanjutnya dilaksanakan.
Melerai benang
Pelenting yang diperbuat daripada buluh kecil digunakan untuk melilit benang. Proses ini dilakukan dengan bantuan alat darwin dan alat pemutar rahat.
Menganeng benang
Proses membuat benang loseng yang diregang di alat penenun bagi menentukan saiz panjang atau jumlah helai kain yang akan ditenun.
Menggulung
Benang-benang yang diregang di alat menganeng (ianian) digulung dengan sekeping papan loseng.
Menyapuk benang
Setelah benang loseng dimasukkan ke dalam gigi atau sikat jentera, kerja-kerja menyapuk dilakukan. Dua urat benang loseng dikaitkan melalui setiap celah gigi jentera.
Mengarak benang
Karak dibuat daripada benang asing yang digelung. Benang loseng berangka genap dan ganjil akan diangkat turun naik secara berselang seli sewaktu menenun.
Menyongket benang
Proses mereka corak di atas benang loseng dengan menggunakan alat yang di panggil lidi dengan menyongketkan benang loseng sebanyak tiga atau lima lembar dan kemudian diikat dan dikenali sebagai proses ikat butang.
Menenun
Alat torak yang diisi dengan benang pakan atau benang emas, dimasukkan ke kiri dan kanan di celah-celah benang loseng mengikut corak yang telah ditentukan hinggalah menjadi sekeping kain. Kain yang telah siap ini dipotong mengikut saiz.
Penggunaan
Pada zaman dahulu songket melambangkan kebesaran. Raja-raja dan pembesar-pembesar istana sahaja yang bekemampuan memakainya. Kegunaannya adalah untuk membuat tanjak, samping, kain selendang dan persalinan diraja. Tetapi di zaman moden songket digunakan untuk pakaian pengantin, perhiasan dinding, beg tangan, alas meja, barang-barang cenderamata dan sebagainya mengikut keupayaan pengusaha untuk mempelbagaikannya.
KRAFTANGAN TEMBAGA
Kraftangan Tembaga
Kalau zaman dulu-dulu, barang tembaga menjadi kegunaan orang tua-tua. Masak nasi dalam periuk tembaga, gobek sireh, tepak sirah, bekas lilin dan kebanyakan setiap rumah orang-orang tua kat Terengganu memiliki barang-barang tembaga. Berlainan pula sekarang ni, barang tembaga menjadi barang yang berharga dan menjadi perhiasan di dalam almari-almari kaca. Sesiapa yang berminat untuk memiliki barang tembaga ini, boleh didapati di Pasar Kedai Payang atau anda boleh melihat sendiri cara pembuatannya di Kampung Ladang dan Kampung Tanjung, Kuala Terengganu.
Tempat letak lilin dan merenjis air mawar untuk pengantin di atas pelamin
Dulu Tok Wan saya guna bekas tepak sireh ni untuk makan sireh, tapi mak saya pula buat perhiasan dalam almari
Pernah juga saya tengok mak saya buat
rendang dalam kuali tembaga ini, tapi belum pernah pula masak nasi dalam
periuk tembaga ni.
Penutup :
- Secara
intihannya, pelbagai pihak perlulah berganding bahu bersama-sama untuk
memajukan industri kraftangan di Malaysia supaya tidak lapuk dek hujan,
tidak lekang dek panas, tidak hilang ditelan zaman agar industri
kraftangan ini terus maju seiring dengan pembangunan negara dan
sekaligus menarik minat pelancong untuk bertandang ke negara kita.
SEJARAH SENI TEMBIKAR
Sejarah seni tembikar ini bermula sejak beribu tahun dahulu. Ia telah
terbukti dengan penemuan barangan tembikar seperti di Gua Cha, Kelantan;
Bukit Tengku Lembu, Perlis; Ulu Tembeling, Pahang; Bukit Tamabun, Perak
dan Guah Niah, Sarawak. Pada zaman dahulu, ragam hias pada permukaan
serpihan tembikar berbentuk sederhana yang dibuat secara spontan dan
dibakar pada sebarang suhu.
Tembikar-tembikar neolitik yang dijumpai di Mesir, Cyprus dan Crete
merupakan contoh-contoh yang menarik dari segi ragam hias. Pada zaman
tersebut teknik sepuh dan guris telah berkembang. Selain itu tembikar
bukan sahaja dihasilkan dengan bahan tanah liat basah tetapi juga
dicampuri dengan pasir, serbuk batu dan arang. Tanah liat asli diambil
dari dalam bumi dan sungai. Ia terdiri daripada ‘kulit dan tanah liat
endapan’.
Di Perak, terdapat empat tempat yang berasingan di mana sebahagian
penduduknya melakukan perusahaan tembikar secara kecil iaitu di
Lenggong, Krian, utara Perak : di Sayong, Kuala Kangsar, Perak Tengah
dan di Pulau Tiga sebelah selatannya. Usaha untuk menghidupkan kraf
tangan tembikar ini telah dijalankan oleh PKKM di Enggor, berhampiran
dengan Jambatan Iskandar.
Kegunaan tembikar pada zaman dahulu digunakan sebagai kegunaan harian
dan secara keseluruhannya berbentuk periuk, belanga dan kukusan
merupakan yang paling awal dicipta. Manakala, di Sarawak dan Sabah pula
tembikar digunakan untuk upacara pengebumian. Dari segi bentuknya pula
tidak jauh berbeza, persamaan dari segi susunan motif, ketebalan dan
dibuat melalui teknik pembakaran pada suhu rendah dengan permukaan yang
berwarna coklat, hitam dan kelabu gelap. Walau bagaimanapun tembikar
berbeza kerana ia dihasilkan mengikut teknik-teknik tersendiri serta
dipengaruhi oleh budaya dan latar belakang si pembuat.
LABU SAYONG.
PENGENALAN
Kegiatan perusahaan seni tembikar tradisional di Semenanjung Malaysia
telah mula dikenali sejak zaman berzaman dan kini masih hidup
perusahaannya di Semenanjung Malaysia. Tembikar merupakan lambang
keindahan warisan kesenian yang lahir dari ketajaman ilham manusia.
Perusahaan ini kebanyakan di usahakan oleh kaum wanita. Seni tembikar
merupakan hasil seni kraf tangan yang diperbuat dari tanah liat yang
diuli, diterap dengan pelbagai corak, diserap serta dibakar untuk
menghasilkan rupa bentuk yang unik dan berseni.
Tembikar yang terdapat di Sayong, daerah Kuala Kangsar, Perak yang
dikenali sebagai Labu Sayong berwarna hitam. Mengikut sejarah Labu
Sayong ini, apabila wujudnya buah labu tua yang dikeluarkan isinya dan
dibersihkan sebelum dijadikan bekas untuk menyimpan air. Labu hitam ini
pada zaman dahulu adalah tempat untuk menyimpan air minuman.
Keistimewaan labu hitam ini ialah airnya yang sejuk dan dipercayai boleh
menawarkan beberapa jenis penyakit seperti batuk, demam panas. Ia juga
digunakan sebagai bekas air sewaktu menziarahi tanah perkuburan.
Bentuk Labu Sayong menekankan sifat semula jadi iaitu tanah liat serta
teknik penggunaan tangan. Rekaannya pula menggunakan motif alam sekitar
seperti motif bunga padi, pucuk rebung, bunga cengkih dan juga geometri
yang harmoni. Oleh yang demikian, Labu Sayong tetap dikagumi dan
diminati kerana bukan sahaja penggunaannya semata-mata tetapi
keindahannya yang berasaskan nilai estetika barangan tembikar itu.
FUNGSI LABU SAYONG
Labu sayong ini digunakan sebagai bekas minuman, bekas menyimpan air
minuman di majlis kenduri, pasu bunga, periuk, perhiasan dan sebagainya.
Selain itu ia juga digunakan sebagai hiasan yang direka khas atau
sebagai cenderamata. Selain itu di Sarawak, kaum etnik menggunakan
tembikar sebagai bekas mengisi corak yang dimagangkan serta sebagai alat
pengebumian bagi sesetengah suku kaum di Sabah dan Sarawak.
JENIS LABU SAYONG
Labu Gelugur
Labu yang badanya seperti buah gelugur.
Labu Gombol.
Labu yang berbadan bulat, berleher panjang dan bergombol serta bermulut
kecil. Ia juga dikenali sebagai labu air atau labu awak.
Labu Tela
Labu yang badanya berbentuk labu ketala, berleher tirus ke atas dan
bermulut agak luas. Ia juga dikenali sebagai labu ketala.
Labu Panai
Labu yang berbadan bulat dan sering bermotif garis timbul selari yang
tempelkan pada bandannya.
Labu Lepap
Labu yang berbadan bulat dan licin, ada kalanya bercorak garis gores
yang melintang, seorang dan panjang, berleher, gombol, bermulut
berbesar, dan bertapak rata. Labu lepap juga dikenali sebagai labu
lepan.
Labu Tanah
Tembikar pada dasarnya berbentuk buah labu air atau labu manis. Ia juga
dikenali sebagai labu asli atau labu kaki.
Labu Leper.
Labu yang berbadan leper, berleher panjang dan berbadan bergombol,
biasanya dihias dengan motif tumbuhan atau geometri. Ia juga dikenali
juga sebagai labu bocong.
Labu Besar
Labu yang berbadan besar dan licin serta bulat, berleher panjang,
bermulut sebesar lehernya, berkaki dan bertapak lebar seimbang dengan
badannya yang besar.
Labu Pucung.
Labu yang berbadan bulat berbentuk seperti buah pucung, buah kepayang
atau buah payung, berleher lurus dan bertapak rata. Ia juga dikenali
sebagai labu kepayang.
Labu Belalai GajahLabu yang mengambil bentuk muncungnya belalai gajah
BENTUK LABU SAYONG
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
SEJARAH SENI TEMBIKAR
Sejarah seni tembikar ini bermula sejak beribu tahun dahulu. Ia telah
terbukti dengan penemuan barangan tembikar seperti di Gua Cha, Kelantan;
Bukit Tengku Lembu, Perlis; Ulu Tembeling, Pahang; Bukit Tamabun, Perak
dan Guah Niah, Sarawak. Pada zaman dahulu, ragam hias pada permukaan
serpihan tembikar berbentuk sederhana yang dibuat secara spontan dan
dibakar pada sebarang suhu.
Tembikar-tembikar neolitik yang dijumpai di Mesir, Cyprus dan Crete
merupakan contoh-contoh yang menarik dari segi ragam hias. Pada zaman
tersebut teknik sepuh dan guris telah berkembang. Selain itu tembikar
bukan sahaja dihasilkan dengan bahan tanah liat basah tetapi juga
dicampuri dengan pasir, serbuk batu dan arang. Tanah liat asli diambil
dari dalam bumi dan sungai. Ia terdiri daripada ‘kulit dan tanah liat
endapan’.
Di Perak, terdapat empat tempat yang berasingan di mana sebahagian
penduduknya melakukan perusahaan tembikar secara kecil iaitu di
Lenggong, Krian, utara Perak : di Sayong, Kuala Kangsar, Perak Tengah
dan di Pulau Tiga sebelah selatannya. Usaha untuk menghidupkan kraf
tangan tembikar ini telah dijalankan oleh PKKM di Enggor, berhampiran
dengan Jambatan Iskandar.
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
SEJARAH SENI TEMBIKAR
Sejarah seni tembikar ini bermula sejak beribu tahun dahulu. Ia telah
terbukti dengan penemuan barangan tembikar seperti di Gua Cha, Kelantan;
Bukit Tengku Lembu, Perlis; Ulu Tembeling, Pahang; Bukit Tamabun, Perak
dan Guah Niah, Sarawak. Pada zaman dahulu, ragam hias pada permukaan
serpihan tembikar berbentuk sederhana yang dibuat secara spontan dan
dibakar pada sebarang suhu.
Tembikar-tembikar neolitik yang dijumpai di Mesir, Cyprus dan Crete
merupakan contoh-contoh yang menarik dari segi ragam hias. Pada zaman
tersebut teknik sepuh dan guris telah berkembang. Selain itu tembikar
bukan sahaja dihasilkan dengan bahan tanah liat basah tetapi juga
dicampuri dengan pasir, serbuk batu dan arang. Tanah liat asli diambil
dari dalam bumi dan sungai. Ia terdiri daripada ‘kulit dan tanah liat
endapan’.
Di Perak, terdapat empat tempat yang berasingan di mana sebahagian
penduduknya melakukan perusahaan tembikar secara kecil iaitu di
Lenggong, Krian, utara Perak : di Sayong, Kuala Kangsar, Perak Tengah
dan di Pulau Tiga sebelah selatannya. Usaha untuk menghidupkan kraf
tangan tembikar ini telah dijalankan oleh PKKM di Enggor, berhampiran
dengan Jambatan Iskandar.
Kegunaan tembikar pada zaman dahulu digunakan sebagai kegunaan harian
dan secara keseluruhannya berbentuk periuk, belanga dan kukusan
merupakan yang paling awal dicipta. Manakala, di Sarawak dan Sabah pula
tembikar digunakan untuk upacara pengebumian. Dari segi bentuknya pula
tidak jauh berbeza, persamaan dari segi susunan motif, ketebalan dan
dibuat melalui teknik pembakaran pada suhu rendah dengan permukaan yang
berwarna coklat, hitam dan kelabu gelap. Walau bagaimanapun tembikar
berbeza kerana ia dihasilkan mengikut teknik-teknik tersendiri serta
dipengaruhi oleh budaya dan latar belakang si pembuat.
LABU SAYONG.
PENGENALAN
Kegiatan perusahaan seni tembikar tradisional di Semenanjung Malaysia
telah mula dikenali sejak zaman berzaman dan kini masih hidup
perusahaannya di Semenanjung Malaysia. Tembikar merupakan lambang
keindahan warisan kesenian yang lahir dari ketajaman ilham manusia.
Perusahaan ini kebanyakan di usahakan oleh kaum wanita. Seni tembikar
merupakan hasil seni kraf tangan yang diperbuat dari tanah liat yang
diuli, diterap dengan pelbagai corak, diserap serta dibakar untuk
menghasilkan rupa bentuk yang unik dan berseni.
Tembikar yang terdapat di Sayong, daerah Kuala Kangsar, Perak yang
dikenali sebagai Labu Sayong berwarna hitam. Mengikut sejarah Labu
Sayong ini, apabila wujudnya buah labu tua yang dikeluarkan isinya dan
dibersihkan sebelum dijadikan bekas untuk menyimpan air. Labu hitam ini
pada zaman dahulu adalah tempat untuk menyimpan air minuman.
Keistimewaan labu hitam ini ialah airnya yang sejuk dan dipercayai boleh
menawarkan beberapa jenis penyakit seperti batuk, demam panas. Ia juga
digunakan sebagai bekas air sewaktu menziarahi tanah perkuburan.
Bentuk Labu Sayong menekankan sifat semula jadi iaitu tanah liat serta
teknik penggunaan tangan. Rekaannya pula menggunakan motif alam sekitar
seperti motif bunga padi, pucuk rebung, bunga cengkih dan juga geometri
yang harmoni. Oleh yang demikian, Labu Sayong tetap dikagumi dan
diminati kerana bukan sahaja penggunaannya semata-mata tetapi
keindahannya yang berasaskan nilai estetika barangan tembikar itu.
FUNGSI LABU SAYONG
Labu sayong ini digunakan sebagai bekas minuman, bekas menyimpan air
minuman di majlis kenduri, pasu bunga, periuk, perhiasan dan sebagainya.
Selain itu ia juga digunakan sebagai hiasan yang direka khas atau
sebagai cenderamata. Selain itu di Sarawak, kaum etnik menggunakan
tembikar sebagai bekas mengisi corak yang dimagangkan serta sebagai alat
pengebumian bagi sesetengah suku kaum di Sabah dan Sarawak.
JENIS LABU SAYONG
Labu Gelugur
Labu yang badanya seperti buah gelugur.
Labu Gombol.
Labu yang berbadan bulat, berleher panjang dan bergombol serta bermulut
kecil. Ia juga dikenali sebagai labu air atau labu awak.
Labu Tela
Labu yang badanya berbentuk labu ketala, berleher tirus ke atas dan
bermulut agak luas. Ia juga dikenali sebagai labu ketala.
Labu Panai
Labu yang berbadan bulat dan sering bermotif garis timbul selari yang
tempelkan pada bandannya.
Labu Lepap
Labu yang berbadan bulat dan licin, ada kalanya bercorak garis gores
yang melintang, seorang dan panjang, berleher, gombol, bermulut
berbesar, dan bertapak rata. Labu lepap juga dikenali sebagai labu
lepan.
Labu Tanah
Tembikar pada dasarnya berbentuk buah labu air atau labu manis. Ia juga
dikenali sebagai labu asli atau labu kaki.
Labu Leper.
Labu yang berbadan leper, berleher panjang dan berbadan bergombol,
biasanya dihias dengan motif tumbuhan atau geometri. Ia juga dikenali
juga sebagai labu bocong.
Labu Besar
Labu yang berbadan besar dan licin serta bulat, berleher panjang,
bermulut sebesar lehernya, berkaki dan bertapak lebar seimbang dengan
badannya yang besar.
Labu Pucung.
Labu yang berbadan bulat berbentuk seperti buah pucung, buah kepayang
atau buah payung, berleher lurus dan bertapak rata. Ia juga dikenali
sebagai labu kepayang.
Labu Belalai GajahLabu yang mengambil bentuk muncungnya belalai gajah
BENTUK LABU SAYONG
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap
Tiada ulasan:
Catat Ulasan